Знайомство з академічною наглядовою радою «Educator»: Ольга Кецмур
Ольга Кецмур, вчителька української мови та літератури в Калуському ліцеї N10 Івано-Франківської області; заслужений вчитель України; переможниця Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2018». Авторка Інтерактивного довідника «Українська мова. 5-11 класи» та публікацій у журналі «Дивослово». Укладачка тестових завдань до ІІІ і IV Всеукраїнського відкритого марафону з української мови. Член журі Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури, Міжнародного конкурсу знавців української мови ім. П. Яцика, Всеукраїнського мовно-літературного конкурсу ім. Т.Шевченка. Заступник голови журі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2021» та «Учитель року-2024». Учні складають ЗНО/НМТ на 200 балів.
1. Розкажіть трохи про Вашу педагогічну діяльність: що надихає створювати нове і бути на одній хвилі з учнями.
Рада розповісти про свою педагогічну діяльність. Упродовж 17 років викладаю українську мову і літературу, дуже добре усвідомлюючи, чого мені самій бракувало в школі, коли була ученицею. Я відмінно вчилася, але вкрай погано тямила, навіщо мені ці знання. Тож, коли доля закинула мене у вчительський космос, окрім вивчення предметів, прагла допомогти учням й ученицям за допомогою знань, навичок і вмінь досягати визначених цілей задля того, щоб бути щасливими й успішними. Тобто інтуїтивно застосовувала компетентнісний підхід ще тоді, коли це не було мейнстримом. Спостереження за їхнім розвитком та здобутками надає мені енергії й мотивації продовжувати створювати незабутні уроки і бути на одній хвилі з ними. Мене надихає бажання допомагати учням розкривати їхній потенціал.
2. Як заохотили учнів до самостійного дослідження та вивчення української мови та літератури поза межами уроків?
Компетентнісний та діяльнісний підходи неабияк зацікавлюють дітей навчанням, адже так вони вчаться вирішувати реальні проблеми в реальному житті. Сучасні діти працюватимуть у світі, який ми не в змозі детально передбачити. Динамічні зміни, інтеграційні процеси, колосальні темпи нагромадження інформації зумовлюють потребу в особистості, яка здатна гнучко й оперативно адаптуватися до нових вимог, адекватно реагувати на нові виклики, навчатися безперервно, розвиватися та творити. Тому учні й учениці стають значно мотивованішими, коли на уроках фокус зміщується не лише на досконале знання предмета, а й на вміння аналізувати нові дані і робити висновки, не лише старанність важлива, а також здатність швидко приймати рішення, не лише потрібно зосереджуватися на вузькій спеціалізації, а швидко вчитися новому.
Щоб заохотити учнів до самостійного вивчення предметів поза межами уроків, створюю додаткові позакласні заходи, такі як конкурси відеопоезій в соцмережах, конференції у форматі TED, конкурси на найцікавіші дослідження чи створення власних творів. Такі заходи спонукають учнів розширювати свої знання самостійно і допомагають розвивати їхню любов до української мови та літератури.
3. Розкажіть про свій найбільш вдалий досвід, коли ви допомогли учневі досягнути значних покращень у знаннях української мови та літератури.
Звісно, приємно, коли мої учні складають ЗНО/НМТ на 200 чи 195 балів, а також перемагають у конкурсах та олімпіадах. Це результат системної наполегливої співпраці. Проте я дуже ціную й такі випадки, коли, наприклад, учень демонстрував дуже низький рівень знань та навичок письма, говоріння, читання. Однак хлопець надихнувся моїми мотиваційними розповідями та демонстраціями про користь читання для розвитку мозку, про читацькі навички найуспішніших людей. У результаті учень почав читати багато книг, зокрема із саморозвитку. Як наслідок значно покращились його мовленнєві навички, хлопець почав досліджувати галузь економіки та навіть здобув перемогу в конкурсі-захисті МАН та успішно склав НМТ. Подібних історій чимало. Вони роблять мене щасливою і надихають працювати надалі.
4. Якими стратегіями та методами ви стимулюєте мотивацію учнів до навчання та досягнення результату?
Стимулюю мотивацію учнів до навчання та досягнення результатів за допомогою різноманітних стратегій. По-перше, створюю цікаві та захоплюючі уроки, використовуючи інтерактивні методи навчання, групові проєкти та рольові ігри. По-друге, вислуховую думки своїх учнів та дозволяю їм обирати теми досліджень або творів, що їх зацікавили. Також використовую позитивне підкріплення, шануючи досягнення кожного учня та висловлюючи слова підтримки.
5. Як ви оцінюєте і вимірюєте прогрес учнів у розвитку мовних та літературних навичок?
Для оцінювання та вимірювання прогресу учнів у розвитку мовних та літературних навичок використовую різні підходи. Проводжу діагностувальні та контрольні роботи, що дозволяють оцінити їхні досягнення в певних аспектах мови. У літературних заняттях оцінюю рівень розуміння та аналізу текстів за допомогою обговорень та рефлексії. Використовую формувальне оцінювання і підтримую постійний діалог з учнями. Також сприяю їх самооцінці, щоб дати їм змогу оцінити власний розвиток. Вимірюю успіх не тільки кількістю балів, але й зростанням самооцінки, ентузіазмом до навчання та глибшим розумінням української культури. Завжди пам’ятаю, що оцінювання повинно бути справедливим, об’єктивним та сприяти розвитку кожного учня.