Захисні механізми психіки дитини

Для того, щоб допомогти дитині якісно навчатись у комфортних умовах, потрібно розуміти: що з учнем відбувається, що спонукає його до певних дій, а що заважає. Для того, щоб допомогти викладачам краще зрозуміти поведінку учнів, у ліцеї розпочалась серія зустрічей з психологами.

Перша зустріч відбулась на тему «Захисні механізми психіки». Обговорили основні захисні механізми та як можна розпізнати їх у поведінці учнів:

  1. Відмова: людина відкидає реальність, щоб уникнути неприємних почуттів.
    Наприклад, учень може заперечувати те, що має проблеми зі здоров’ям, навчанням або стосунками з іншими людьми. Це може заважати навчанню, оскільки учень може не приймати допомогу від вчителя або інших студентів.
  2. Проєкція: людина проєктує свої власні недоліки або проблеми на інших людей.
    Наприклад, учень може вважати, що вчителі не допомагають йому достатньою мірою, але насправді сам не докладає зусиль до навчання.
  3. Раціоналізація: людина намагається знайти раціональне пояснення своїм діям або почуттям, щоб зменшити свій стрес або тривогу.
    Наприклад, учень може раціоналізувати свої погані оцінки, стверджуючи, що він не мав достатньо часу на підготовку до тесту, хоча насправді може бути причиною браку мотивації.
  4. Регресія: людина повертається до більш примітивних форм поведінки або сприйняття, які відображають її ранній вік або розвиток.
    Наприклад, учень може повернутися до звичок, які він мав в дитинстві, коли він стикається зі стресом або несприятливою ситуацією в школі.
  5. Заміщення: людина відвертає свої негативні почуття або дії від їх первинної цілі та спрямовує їх на безпечний об’єкт.
    Наприклад, учень може висловлювати своє невдоволення вчителю або однокласникам, але замість цього, він виражає свої почуття вдома родині або іншим людях, які йому більш безпечні.
  6. Реакція уникнення: коли людина уникає небажаної ситуації, щоб уникнути стресу або тривоги.
    Наприклад, учень може уникати роботи в групі, бо не хоче показати, що не знає відповідь.
  7. Гумор: спосіб реагування людини на стресові ситуації, коли вона відчуває незручність, біль, страх, образу тощо.
    Захисна функція гумору полягає в тому, що він допомагає людині зберегти свою психічну рівновагу в стресових ситуаціях. Іноді використання гумору може бути неприйнятним або може погіршити ситуацію.

    Також поговорили про особливості проявів захисних механізмів саме у підлітковому віці:
  8. У підлітковому віці дуже часто спостерігається механізм «проєкція».
    Наприклад, підліток може стверджувати, що його однокласник неввічливий, хоча сам він може бути таким.
  9. Регресія — це повернення до більш дитячого способу мислення або поведінки, може бути застосована підлітками в складних ситуаціях або в стресу.
    Наприклад, підліток може починати бігати на майданчику або грати у дитячі ігри, коли він почувається дуже напруженим, або втрачає контроль над ситуацією.
  10. Підліток може виправдовувати свої дії або рішення з допомогою раціоналізації.
    Наприклад, говорити, що він зробив щось через те, що його друзі теж так роблять або що це було єдиним виходом з ситуації. Часто використовують фразу «це не логічно».
  11. У підлітковому віці діти можуть знаходитися у пошуках власної ідентичності, що може призвести до використання різних захисних механізмів, таких ідентифікацій з іншими людьми, щоб знайти своє місце у світі.
    Наприклад, підліток може заперечувати свою сексуальну орієнтацію або ідентифікуватися з групою своїх друзів, щоб отримати підтримку та прийняття.
  12. У підлітків може спостерігатися використання захисних механізмів, таких як «руйнування» (засіб вираження негативних емоцій).

Ольга Пірха, тьютор, психолог ліцею Educator

Підписатися