Шкільна газета: слово в дії

Сучасне суспільство неможливо уявити без невпинного потоку інформації: ми щодня читаємо новини на різних сайтах, скролимо стрічку соціальних мереж, звідусіль бачимо заклики щось придбати, відвідати, поширити. Увесь цей масив матеріалу стає невіддільною частиною самої людини. Це має свої загрози й виклики. Будь-який користувач може стати жертвою маніпуляцій, фейків. Саме тому в ліцеї «Educator» особливу увагу приділяють розвитку навички орієнтування в  інформаційному просторі. Так, у закладі функціонують курси «Журналістика», «Медіаграмотність», де учні, залежно від вікової категорії, вчаться виявляти фейки, тренують критичне мислення, формують комплекс принципів власної медіагігієни. Завдяки цьому наші учні не лише вміють орієнтуватися в цьому шаленому потоці, а й підкорюють інформаційну стихію.

Свідченням цього є функціонування двох продуктів – газет «EduКіпіш» (очна школа; керівник проєкту – Оксана Олійник) та «Слово Educator» (онлайн-школа; керівник проєкту – Наталія Музиченко). Кожна із них неповторна, має власну концепцію та мету. Задум обох газет виник минулого навчального року. «EduКіпіш» – ініціатива учнів у рамках проєктного року. Спочатку до створення газети долучилася невеличка команда ентузіастів, які хотіли популяризувати діяльність учнів, висвітлити проблеми, розважити. Після першого випуску коло журналістів суттєво розширилося. Будь-хто з учнів може подати свій матеріал до редакції. Стабільно функціонують рубрики «Діяльність парламенту», де учні з проактивною позицією висвітлюють свою діяльність; «Дайджест подій», яка розповідає про ключові події, що відбувалися упродовж трьох місяців у закладі; «Творчість» — тут учні мають змогу поділитися своїми віршами, казками, оповіданнями; «Час для розваг» — добірка мемів про шкільне життя»; «Це корисно» — рубрика, яка висвітлює актуальні проблеми підлітків та поради для їх вирішення. 

Газета «Слово Educator» стала продуктом роботи учасників гуртка. Команда поки невелика: долучаються учні 7 класу та старшокласники, які мають на меті пов’язати навчання в закладі вищої освіти зі сферою журналістики. Ця газета має дещо відмінну концепцію. Оскільки вона є продуктом онлайн-школи, актуальним для команди журналістів стає забезпечення комунікації учнів. Тож попередній випуск є тематичним. Завдяки йому учні мали змогу познайомитися ближче, розповісти про свої вподобання, захоплення. Окрім цього, тут є роздуми учнів над актуальними нині питаннями, зокрема способи зупинення війни, а також висвітлення наукової діяльності ліцеїстів. 

Обидві газети суттєво відрізняються від типових шкільних. У чому ж їх унікальність? По-перше, концепцію та змістове наповнення розробляють самі учні. По-друге, робота над створенням матеріалу розвиває актуальні нині навички, зокрема критичне й аналітичне мислення, креативність. Працюючи над створенням новинної замітки чи статті, учні вчаться структурувати, систематизувати інформацію, формують та вдосконалюють навичку тайм-менеджменту, готуючи матеріал вчасно. 

Звісно, нині робота з газетами стає дещо інакшою. Війна вносить свої корективи. Що змінилося? Відбулося зміщення акцентів у тематиці. Бачимо, що учнів цікавить більший спектр питань та труднощів. Так, наприклад, підлітки дають поради, як впоратися зі стресами й тривожністю. Якщо раніше такі матеріали були пов’язані лише з навчанням, то зараз учні актуалізують вплив війни на своїх однолітків, шукають варіанти вирішення проблемних питань. Чи можна сказати, що це добре чи погано? Скоріш за все, це сприяє розвиткові особистості учня з позицій зрілості й самосвідомості.

Як ми шукаємо учнів, здібних до написання статей? Спочатку в рамках тематичних курсів та гуртків збирається коло охочих до реалізації такого проєкту. Згодом учні між собою поширюють інформацію про свою діяльність, зацікавлюють однолітків, а вони самі виявляють ініціативу долучитися. Щоразу колектив авторів різний. Це залежить від натхнення дітей та від їх внутрішньої потреби поділитися чимось. Без сумніву можна сказати, що газети розкривають таланти, оскільки учні зі здібностями до художнього письма мають змогу популяризувати свою літературну творчість. Показати здібності можуть і ті учні, які люблять створювати візуальний контент – фото, відео до новинних заміток, меми. 

Функціонування таких газет є і справді важливим. Це не лише висвітлення діяльності ліцею, а й можливість почути голос усієї учнівської громади через слово окремих її представників.

Тож працюємо надалі, розширюємо коло охочих долучитися до команд «EduКіпіш» та «Слово Educator», популяризуємо наші здобутки й цінності. Чекайте на нові випуски ліцейних видань! 

Автор: Олійник Оксана, викладачка української мови

Підписатися