Лайфхаки для випускників: як скласти ЗНО з фізики

  1. Про підготовку. Не відкладаємо до останнього. Наперед продумуємо, як будемо готуватися, оцінюємо свій рівень знань. Пишемо план, визначаємося з додатковими заняттями. Заспокоюємося та не прагнемо вивчити все в останній момент.
  2. Не варто безпорадно сидіти над книжкою та намагатися зазубрити всі формули. Визначаємо свій основний тип сприйняття та пам’яті (візуальний, слуховий, кінестетичний («відчуттєве» сприйняття через дотик, запах, смак тощо), логічний), активно його задіюємо! Допоможуть малювання, кольорові відмітки, читання вголос, записування, майнд-карти, абсурдні логічні ланцюжки, і навіть поїдання цукерок!
  3. Практика, практика і ще раз практика! Розв’язуємо задачі. Зазвичай вони однотипні – подібні будуть на ЗНО, тільки з іншими числами. Під час розв’язування «самі собою» запам’ятовуються основні фізичні закономірності, закони, формули.
  4. Ґрунтовні знання з математики — запорука успіху. Переконуємося, що вміємо працювати з векторами, раціональними дробами, вирішувати лінійні і квадратні рівняння, знаємо властивості степеня з цілим та дробовим показником, властивості функцій y = kx + b, y = k/x, y = ax2 + bx + c, y = √x, графіки цих функцій та перетворення графіків.
  5. Уважно читаємо завдання! *Обов’язково* виділяємо частку *«НЕ».* Спочатку розв’язуємо всі легкі завдання, потім повертаємося до складніших.
  6. Віримо в себе та маємо впевненість: знань нам вистачить! Багато завдань з фізики типу «тест з однією правильною відповіддю» або «логічні пари» можна вирішити, виходячи з власного життєвого досвіду. Спокійно пригадуємо: чи швидше ми рухаємось відносно землі, біжучи по ескалатору, що рухається в напрямку нашого руху; при якій температурі кипить вода в чайнику; по якій траєкторії летить кинутий з моста камінчик; збільшують чи зменшують бабусині окуляри для далекозорості.
  7. Під час розв’язання задач на чернетці (так званих завдань відкритої форми з короткою відповіддю неструктурованої форми) обов’язково пишемо «Дано» та що необхідно знайти. Це допомагає структурувати умову та не пропустити важливих даних.
  8. Визначаємо до якої теми відноситься задача, згадуємо відповідні закони та закономірності.
  9. Ідея щодо розв’язання не прийшла одразу? Не біда! Ділимо аркуш навпіл. Починаємо згадувати формули з цієї теми. Записуємо _всі_ згадані формули на одну половинку аркуша. Відмічаємо серед них ті, що містять величини, записані в «дано» та не більше двох невідомих величин. Переписуємо ці формули на другу половинку аркуша в порядку зменшення невідомих величин. Відмічаємо кружечком у формулах невідому, що потрібно знайти в задачі. Наприклад, _t._ Якщо шукана невідома t – це єдина невідома у виписаній формулі, вітаємо себе – задача майже розв’язана! Якщо крім шуканої невідомої t формула містить ще одну невідому, наприклад, _v,_ проглядаємо ще раз виписані формули. Серед них повинна міститися така, що містить v як єдину невідому. Виписуємо відмічені формули в розв’язання та комбінуємо.
  10. Після формульного розв’язання задачі обов’язково перевірте розмірність отриманої фізичної величини. Це допоможе виявити можливу помилку до розрахунків і заощадить час.

Марина Голяткіна, викладач фізики в освітній студії Educator

Підписатися